Ötletek szülőknek készségfejlesztésre

A jelenlegi nehéz helyzetben szeretnénk néhány gondolattal segíteni, hogy a gyerekekkel együtt töltött idő jókedvben, közös örömökben legyen gazdag, de a tanulás se maradjon ki, hiszen az mindig hasznos. A 

gyermekek azáltal tanulnak, hogy érzelmi biztonságban lehetőséget adunk számukra környezetük felfedezésére: a tárgyak, személyek megérintésére, látványuk,  hangjuk megélésére, illatuk, ízük érzékelésére, miközben tapasztalatot szereznek saját testükről, a térről, ami körülveszi őket, és tapasztalataik, gyakorlá

suk következtében biztosan tudnak mozogni, ügyesen mászókázni, bátran csúszdázni vagy hintázni, okosan játszani.

Amikor úgy látjuk, hogy a mozgásigény fontosabb, mint bármi egyéb, segíthetünk gyermekünknek okosan levezetni azt: ugráljon, vagy ugráljunk együtt! Ha a lakásban kell maradnunk és van otthon trambulinunk, ő rajta, mi előtte ugráljunk közösen egy ütemre, miközben mondókázunk. Illesszük  mozgásunkat a mondóka üteméhez. Ha ezt ügyesen megtanulja egy bizonyos mondókára, akkor válthatunk, hogy egy másik mondókával szerezzenek tapasztalatot. Ritmusa nemcsak az énekeknek van, de az írásnak, olvasásnak is, tapasztalatszerzésük az iskolai képességei fejlődését is elősegítheti. Trambulin nélkül is megvalósíthatjuk ezt: már nem használt textilből kivágunk akkora formát, 

amire bőven ráférnek a gyermek lábai. Készítsünk egyet magunknak is, ha bevállaljuk a közös ugrálást! Olyan felületre tegyük a textilt, ahol nem csúszik! A kivágott anyag formái lehetnek különböző alakúak, ezzel a tudjuk gyakorolni azok megnevezését is (négyzet, háromszög, kör, stb.); ha 4-5 darabot is ki tudunk vágni sorba is tehetjük őket, amikre rá kell ugrálni. Haladjunk a feladatokban az egyszerűtől a bonyolultabbig, a könnyűtől a nehezebbig, egy ingertől a több inger adásáig. Mindeközben: nevessünk együtt, öleljük meg egymást!

Eszközök a háztartásból Mire használhatjuk?  Hogyan csináljuk? Mire jó ez a játék?
MOZOGJUNK! Használaton kívüli textilek: vágjunk ki 30 x 30 cm darabokat (négyzet, kör, háromszög, stb.)
  • mászás 
  • járás
  • ugrálás/ugróiskola
Tegyünk le a földre egyet (egy helyben ugrás) vagy többet egymás után egy vonalba/cikk-cakkba („mocsár”)
  • nagymozgások fejlesztése
  • szem-láb koordináció
  • térérzékelés
  • irányok 
  • színek megnevezése
asztal/szék/párna/pokróc
  • gurulás 
  • mászás
Másszunk a bútorok alatt/ felett /között  stb.
  • tapintási és egyensúlyi tapasztalatok
szivacs/ pokróc
  • hintáztatás
  • bukfencezés
  • egyensúlyi tapasztalatok
TAPINTSUNK!
liszt/ gríz/ zsemlemorzsa/ lencse/ sárgaborsó/rizs/ bab/ kavicsok 
  • tapintás
  • öntögetés
  • válogatás
Öntsünk 0,5 kg-t egy tálba, hagyjuk, hogy a gyermek fogdossa, pohárba/ kistálba tegye kézzel, öntögesse.
  • tapintási tapasztalatok
  • kisebb/nagyobb
  • a pohár/edény összemérése 
Különböző alakú tészták.
  • tegyük tálba/tálcára
  • Fessük színesre, fűzzük fel!
  • Válogassuk szét szín/ forma szerint!
  • finommotorika
  • tapintási tapasztalatok
  • halmazok képzése
Nem használatos papír
  • tépés
  • gyűrés
  • lyukasztás
  • csipeszelés
  • vágás
Nagyobb darab papírt tépjen szét  a gyermek aprókra és
– figyeljük a gyűrés hangját!
– használjunk lyukasztót!
– gyakoroljuk a olló használtatát
  • finommotorika
  • tapintási tapasztalatok
  • szem-kéz koordináció fejlesztése
RAJZOLJUNK, FESSÜNK! nagy alakú csomagolópapír/ ujjfesték/ zsírkréta/ filctoll/ ceruza/ tojástartó/ WC papír guriga
  • nyomhagyás
  • rajzolás
  • festés
Hagyjuk a saját tapasztalatszerzést!
  • finommotorika
  • szem-kéz koordináció
  • tapintási érzékelés
  • síkbeli tájékozódás
FIGYELJÜNK A HANGOKRA! kockák/csörgő/ evőeszköz/rizs  tálban/ víz üvegben/műanyag kanalak/lábas és kanál/ kimondott szavak  stb.
  • Ismerjük fel a hangokat!
  • Ki talál ki többet?
  • Mit szólaltattam meg? Milyen hangot hallottál? Hányszor hallottad?
  • Ne láthatóan adjuk ki a hangokat!
  • Ne legyenek  zavaró hangok közben!
  • hallási orientáció
  • hangok megkülönböztetése
  • hangok felismerése
  • tárgyak tulajdonságai
  • számosság
BESZÉLJÜNK TISZTÁN! szívószál/ buborékfújó/  papír pillangó/ gyertya/ répa rágása
  • tartsuk meg a szívószál végén a pillangót (szívás)
  • fújjunk buborékot
  • rágjunk kemény ételt!
  • Repítsük el a pillangókat a virágokra!
  • Fújjuk el a gyertyát!
  • száj körüli izmok erősítése
ÍZLELJÜNK, SZAGOLJUNK! só/cukor (por, kristály)/ tejföl/ lekvár/ sajt/ ecet/ salátalevél/ savanyú uborka/ répa/ citrom/ fűszerek /parfüm, stb.
  • ízlelés
  • szaglás
  • Egy tulajdonság, egy fajta tárgy.
  • Hagyjuk belenyúlni pl. a tejfölbe. 
  • Nyitott szemmel/csukott szemmel.
  • Műanyag dobozba gézre illatanyag.
  • sós/édes, stb. ízek
  • állagok
  • hőmérsékletek
  • tapintások
MÉRJÜNK! Különböző  alakú kis edények (akár kimosott tejfölös pohár).
  • Öntünk vizet beléjük!
  • Építsünk tornyot!
  • fürdőkádban, bedugott mosogatóban
  • asztalnál, földön
  • több, kevesebb, ugyanannyi, kisebb, nagyobb fogalmának tanulása
SZÁMOLJUNK! Különböző kis méretű tárgyak: pl. kocka/ golyó/ kislabda/ szivacs/ kavics/ papírdarab/ ceruza/ kisautó stb. + textilzsák/párnahuzat
  • Válogassuk ki kérésre!
Mondunk egy tárgyat, ami benne van a zsákban, a gyereknek ki kell vennie anélkül, hogy megnézné.
  • tapintás alapján kiválasztás
  • megnevezés alapján
  • tulajdonság alapján 
SZÁMOLJUNK ÉS ÉRZÉKELJÜNK! Otthon lévő zöldségek és
gyümölcsök.
  • Játsszunk piacosat!
  • Válogassunk!
Egy/több tálcára tegyük ki az összeset.(Ha egy tálcán sokféle van, nehezebb kiválasztani a kért fajtát.)
  • zöldségek/gyümölcsök  nevei és tulajdonságai
  • számolás, halmazolás
  • udvariassági formulák tanulása
NÉZEGESSÜNK, MESÉLJÜNK!
  • saját fényképek
  • könyvek 
    • egy kép-több kép
    • telerajzolt oldal
    • mesék (verses mesék, állatos mesék, népmesék stb.)
  • megnevezés, kiválasztás
  • megkülönböztetés
  • részletek keresése
  • egyezőség/különbség
Egymás közelében elhelyezkedve.
GYAKOROLJUK A TESTRÉSZEKET! babzsák/ baba/ plüss
  • testrészek érzékelése
  • testrészek megnevezése
  • Ülő és fekvő helyzetben.
  • Nyitott/ csukott szemmel.
  • Saját kézzel finoman/erősen.
  • Babával-Hol érzed a babát?
  • érzékelés pontosítása – Hol érzed az érintést?
  • testkép kialakítása/ pontosítás
TAPSOLJUNK!
  • ritmus tapsolása
  • mondóka
  • szavak szótagolása
  • Ülő helyzetben
  • Ne legyenek zavaró  zajok.
  • A két kéz összehangolása.
  • ritmus fejlesztése
  • utánzás (memória)
  • szótagolás

 

A teljesség igénye nélkül megosztunk még néhány ötletet, amelyek tapasztalatunk szerint a gyerekek legfőbb kedvencei, és a testi-lelki fejlődésüket szolgálják:

  • mesék, korosztályosan választva őket, a kicsiknek képeskönyvek verses mesék, a középső csoportosok az állatokról szóló meséket, a nagycsoportosok a tanító példázatú pl. Magyar népmeséket kedvelik, az iskolások pl. Az egy ropi naplója és Rumini kalandjaiban merülnek el szívesen;
  • vizuális eszközök pl. csomagolópapíron alkalmazott ujjfesték, vízfesték, táblakréta, viaszkréta, zsírkréta, filctoll és ceruzák használatát minden kisgyermek kedvére próbálgathatja;
  • eszközhasználat pl. gyurma, só-liszt gyurma, tészta gyúrása sodrófával, derelyeszaggató használata, gyurmakések, gyúródeszkán formázások minden korosztály fantáziáját megmozgatják, a nagyok akár a sütésben is örömüket lelhetik;
  • barkácsolás címke alatt rengeteg egyszerű ötletet ont az internet, felhasználásra kerülhetnek otthon a wc papír gurigák és tojástartók, a krepp papír könnyen megmunkálható papírfajta, az olló használatra pedig 3-4 éves kor körül kerülhet sor;
  • technikák közül a tépés, gyűrés, nyomkodás, átemelés, átfordítás, lyukasztás, hajtogatás, csipeszelés, kicsiknél rendrakás, nagyoknál házimunka pl. teregetés célzattal is egybeköthető,
  • száj körüli izmok fejlesztéséért fújás, szívószál használat, buborékfújás, kicsiknél répa rágás, nagyoknál rágózás ajánlott;
  • hagyományőrzés a családban fényképek nézegetése, családi viszonyok gyakoroltatása céljából, régi képeslapok feldarabolása puzzle kirakása belőle, élményekről szóló képek nézegetése, apró részlet keresgélése rajta…

A gyermek bevonása mindennapi tevékenységeinkbe mindenképpen hasznos és a jövőre nézve is kifizetődő dolog.

Ajánljuk olvasásra: