Pedagógusként úgy érzem nehezebben éltem meg kislányom eltérő fejlődését. Már születésétől kezdve nyugtalanabb volt, a kórházban is többet sírt társainál, azonban úgy éreztem: „Ez teljesen rendben van így”.  A környezetem is hasonló, nehéz napokról, éjszakákról, problémákról számolt be, ezért folyamatosan éltük a boldog, babázós, könnyebb és nehezebb pillanatokat. Elfogadtam, hogy csak babakocsiban ringatva, vagy a szobában fel-le sétálva lehet altatni, hogy akkor nyugodt csak, ha ölben van. Mivel a mozgásfejlődési lépcsőfokokat mindig az adott „teljesítette”, ezért nem éreztem problémát.

Amikor szabálytalanul kezdett kúszni, csak akkor gondoltam először, hogy valami nincsen rendjén. A környezetem megnyugtatott, hogy ez nem jelent semmi problémát. Így éltük tovább a kissé nehéz mindennapjainkat. A vásárlás felért egy cirkuszi produkcióval. Este 10 óra előtt semmiféle módszerrel nem tudtuk elaltatni. Halandzsa nyelven és néhány szóval kommunikált. A környezet furcsa tekinteteit és megjegyzéseit, egyre nehezebben viseltem már: „Hú, milyen eleven…!?” „Jó mozgékony kislány..!” Miért nem vagy szigorúbb vele…!” Eleged lehet vele…!” Folyamatosan hasonló mondatokat hallottunk a környezetünkből. Pedagógusként szívdöfésként éltem meg ezeket a megjegyzéseket. Nyomozásba kezdtem a szakirodalomban, interneten, milyen segítséget kaphatok Flóra fokozott ingerkereső viselkedésére.

Vidéken élünk, ahol a kisvárosban vannak nagyon jó fejlesztési lehetőségek, de olyan segítséget szeretettem volna, ahol a legprofibb szakemberek foglalkoznak a gyermekemmel és én is részt tudok venni a fejlesztésében. Emlékeimből felderengett egy volt óvodásom, akik Budapesten jártak Lakatos Katalinnál 2011-ben vizsgálaton, és ezt követően néhány hónap alatt óriási változást tapasztaltunk beszédfejlődésében, viselkedésében.

Írtam és telefonáltam is a BHRG Alapítványnak és 2019 nyarán és már 1,5 hét múlva sor került a LongiKid vizsgálatra. Herdics-Horváth Kata terapeutánk nagyon szakszerűen, kedvesen és játékosan mérte fel kislányunkat. Férjemmel, Apával már vizsgálat közben láthattuk, hogy mely területen vannak lemaradások és mely területeken fejlettebb életkorához viszonyítva. A vizsgálat végén elmondta tapasztalatait, véleményét, javaslatait. Értettem és hallottam, teljesen tisztában is voltam, hogy mit jelent az „idegrendszeri éretlenség”, az egyensúlyi problémák, láttam is a gyermekem „másmilyenségét”, mégis döbbenettel fogadtam a tényt. 

Nehéz volt elfogadni és feldolgozni, különösen nekem voltak álmatlan éjszakáim, azonban egy nagy levegővétel után nagy erőkkel és lelkesedéssel elkezdtük az első egyéni tréninget, a „tornát”. Tudtam, hogy segíteni fog!!!

Mindent a megadottak szerint végeztünk és betartottuk az instrukciókat. Tornáztunk, hol apa, hol nagymama, unokatestvérek segítségével. Hintáztunk takaróban, majd hintaágyban, ugráltunk, térdeltünk nagylabdán, billegtünk billenő lapon, gurultunk, vonatoztunk gördeszkán, lengtünk, lógtunk és szinte minden eszközt kipróbáltunk, ha már visszagondolok most több mint egy év után. 

Nálunk úgy alakult, hogy esténként, fürdés előtt tornáztunk. Volt, hogy heti 6 alkalommal erőnkön felül. Eleinte regresszióval szembesültünk, és újra éjszaka előfordultak ágybavizelési problémák, nyűgösebb lett, szopó reflexe intenzívebbé vált, de tornáztunk és tornáztunk és mentünk előre, mert tudtam, hogy reagál az idegrendszere a tréningre és ezután jön a fejlődés.

Először megtanult gurulni önállóan, majd beszédfejlődése vett rohamos lépteket az első hónapokban és 3 éves korára már mondatokban kezdett beszélni. Viselkedésében és az együttműködésében még nem tapasztaltunk jelentősebb változást, de tornáztunk Kata irányításával, utaztunk minden hónapban Budapestre kontollra, vagy átírásra. Általában ilyenkor biztosan a legvörösebb színekben pompáztam a szégyentől kislányom viselkedése miatt, de láttuk a változást és folyattuk, nem adtuk fel.

2020 tavaszán a koronavírus-járvány idején az online időszakban kaptunk meg az 5. gyakorlatsort, mely óriási fejlődést hozott az ingerkereső viselkedésének megváltozásában.

Sokkal együttműködőbbé, kiegyensúlyozottabbá vált, gazdagabb szókinccsel beszélt, építeni kezdett legoval, duploval. A fésülködés, a körömvágás, a hajmosás, a hajszárítás már alig jelentett ekkor problémát, ami eddig nagy gondokat, sírást, zaklatottságot okozott.

Az óvodában a május 25-i visszatérés után is pozitív visszajelzéseket kaptunk. Bekapcsolódott a nagyobbak matematikai tevékenységébe, már nem lökdösődéssel és csapkodással oldotta meg a problémáit. Sokkal „kezelhetőbbé”, simulékonyabbá vált. 

Tudjuk, tudom, és elfogadtam, hogy ő egy különleges gyermek!!!!

Sokat sírtunk együtt és külön, torna közben és után. Hol egyikünk, hol másikunk futott át a másik szobába, hogy nem hajlandó tovább tornázni. Ennek ellenére a következő alkalomkor mégis folytattuk és mentünk előre Kata irányításával, javaslataival.

És megérte, mert Flóra mérhetetlenül sokat fejlődött az egyéni TSMT hatására. A több pozitív hatás közül kiemelném az alábbiakat: 

Könnyebben irányíthatóvá vált, figyelme tartósabb lett. Együttműködőbb, viselkedése nyugodtabb. Problémamegoldó képessége meglepő számunkra. Nagyon kreatív. Gondolkodása életkorához viszonyítva magasabb szintű. Nyelvi készsége jobbá vált, rajzkészsége sokat változott pozitív irányban. 

A mi útunk a TSMT során nem ért véget még, jelenleg is aktívan tornázunk. Flóra kedveli a játékos, érdekes, mozgásos, gondolkodtató, összetett gyakorlatokat. Néhányszor előfordul, hogy napközben is kéri, hogy hason hintázva plüssel célba dobjunk, vagy a nagylabdán ugráljunk, stb. Kedves mondatom Flóra óvó nénijének gondolata: „Meglátod, atomfizikus lesz belőle!

Ahogy a népmesékben a legkisebb fiú elindul vándorútra és a nehézségek hatására „elszöntyömpörödik”, de feláll és megy tovább útján, mert előtte a cél; úgy haladunk mi is tovább a TSMT és Kata segítségével azon az úton, melynek végén Flóra számára és családunk számára is könnyebbé válnak a mindennapok, a további óvodai évek és majd az iskolakezdés.

Nem tudom másként írni, csak így: KÖSZÖNÜNK, KÖSZÖNÜNK MINDENT!

Flóra anyukája

Ui: Most, amikor éppen írom ezeket a gondolatokat, kötélpályát épít a babaházról a kis játékbabáknak szalagból és babafejpántból és csúszdáztatja őket.

Flóra fejlesztő pedagógusa: Herdics-Horváth Katalin
2020. szeptember 23.

Flóra
Flóra