Segítség a szülőknek a tünetfelismerésben

 

Jellemző tünetek

3 hónapostól 3 éves korig megjelenő tünetek

MOTOROS

– tartós táplálkozási/ szopási nehézség
– eltérő izomtónus
– megkésett / eltérő mozgásfejlődés
– egyensúlyi gyengeség / zavar
– aszimmetria a test két féloldalának használata között
– csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
– kóros együttmozgások spontán jelentkezési
– finommotorika késése / éretlensége
– beszédmotorika beindulásának késése

PSZICHÉS, KOGNITÍV

– alvászavar
– észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás, stb.)
– figyelem rövidsége, gyengesége
– beszédértési problémák
– kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése
– megkésett beszédfejlődés
– megkésett pszichomotoros fejlődés
– szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége
– ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése
– szerepjáték megjelenésének hiánya
– feladathelyzetbe nehezen bevonható

SZOCIÁLIS

– nehéz megnyugtathatóság
– kötődés-zavarok (organikus oka is lehet)
– együttműködési készség csökkent / kiszámíthatatlan volta
– érzelmek megosztásának eltérő működése / hiánya
– irányíthatóság nehézsége
– tiltás meg nem értése / be nem tartása
– akaratos, öntörvényű viselkedés
– agresszió
– autoagresszió
– dührohamok

3-6 éves kor között megjelenő tünetek

– mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés
– új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
– erőadagolási problémák
– diszpraxia, apraxia
– grafomotorika éretlensége
– hanyag tartás
– a szinkronfunkciók gyengesége
– a motoros kontrollfunkciók

– sikertelen szobatisztaság
– emlékezeti gyengeség
– információ-feldolgozási zavar
– egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
– figyelemzavar
– a belátáson / tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
– az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
– testvázlat, lateralizáció, téri orientáció gyengesége
– diszlexia / diszkalkúlia veszélyeztetettség
– szorongás, depresszió
– fóbiák

– nehezített beilleszkedési képesség
– nehezített szabályfelismerés
– nehezített szabályelfogadás
– szabálykövetés kiszámíthatatlansága
– leválások-kötődések dinamikájának eltérései
– segítségadás elutasítása
– feladathelyzetekből való kiszállás
– viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)
– autizmus spektrum zavar
– gyermekkori szorongás
– depresszió

Kisiskolás korban megjelenő tünetek

– sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei
– lordosis. kiphosis

– sikertelen szobatisztaság
– tanulási zavar (olvasás, írás, számolás)
– lassú, nehézkes tanulási tempó

– áldozat/ bohóc/ agresszor szerepek
– pszichoszomatikus tünetek megjelenése
– az időbeosztás nehézségei
– játszmák

Ismert diagnózisok, melyek esetében hatékony a TSMT I, TSMT II és/vagy HRG terápiák alkalmazása

hiperaktivitás, figyelemzavar, autizmus, Asperger-szindróma, hipotónia, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés, nagy- és/vagy finommotorikus ügyetlenség, értelmi akadályozottság, cerebral paresis (CP)

 

 

AMIRE ÉRDEMES FIGYELNI
Észrevételek 3 hónapos – 7 éves korú gyermekekkel kapcsolatban
3 hónapostól 1 éves korig

¨ eltérő az izomtónusa (túl laza vagy feszes)
¨ aszimmetrikus a tartása
¨ megkésett / eltérő a mozgásfejlődése
¨ nem, vagy nehezen nyúl a tárgyakért
¨ rövid ideig képes csak felvenni a szemkontaktust
¨ hangokra „furcsán”, vagy nem reagál
¨ nem gagyog, nem gügyög
¨ nehezen megnyugtatható
¨ alvászavaros
¨ gyarapodási problémái vannak

1 éves kortól 3 éves korig

¨ már megtanult járni, mégis sokat esik-kel
¨ sokszor üti be magát, nekimegy dolgoknak
¨ „lábujjhegyezik”
¨ „hiperaktív”
¨ nehezen irányítható, akaratos, öntörvényű
¨ nehezen alkalmazkodik új helyzetekhez
¨ megkésett a beszédfejlődése
¨ érdeklődése nehezen felkelthető, fenntartható
¨ nem nézeget könyveket
¨ szegényes szókinccsel rendelkezik

3 éves kortól 7 éves korig

¨ ügyetlen, esetlen, darabos a mozgása
¨ nem szeret hintázni, nem mer mászókára mászni
¨ maszatolva eszik
¨ nem szeret rajzolni
¨ problémái vannak az öltözködéssel
¨ gyakran vannak dührohamai
¨ agresszív a viselkedése
¨ nehezített a beilleszkedése, szabályelfogadása
¨ nem játszik a korosztályával, zárkózottan viselkedik más gyerekek között
¨ nem tudja a testrészeit

 

KAPCSOLÓDÓ OLDALAK

 

 

„Nekem az az első vizsgálat meghatározó élményt jelentett. Nemcsak a fejlesztések további menetére gondolva, hanem – és elsősorban – a kisfiammal való kapcsolatom alakulásában is. Egy jelentéktelen momentumnak látszó dolog történt: az egyik szakember kedvesen mosolyogva megkérdezte, felveheti-e Mátét. Persze – válaszoltam azonnal szintén mosolyogva, de nehéz megfogalmazni, hogy akkor mi zajlott le bennem néhány pillanat alatt. Eddig ilyet soha senki nem kérdezett tőlem. Máté egy eset volt, akivel egyértelműen ezt meg azt csinálni kellett és nyilván én mint kötelességtudó anyuka átengedem „szabad felhasználásra” az Esetet. Megdöbbentő volt a felismerés – katartikus. Először vett minket egy szakember emberszámba, először éreztem, hogy Mátéban meglátja a kisbabát – az embert… Abban a furcsa, valóságból kissé kiragadott lelkiállapotban nem jegyeztem meg, ki volt az. Most sem tudom, de azóta is hálás vagyok neki, mert tőle kaptuk vissza a megtépázott méltóságunkat. Attól kezdve tudtam Máténak tudatosan is az édesanyja lenni. Köszönöm neki!”

Borbély Sjoukje és Kovács Andrea: Partnerek lehetünk-e a szülő és szakember közötti kapcsolatban?
Fejlesztő pedagógia: pedagógiai szakfolyóirat 23. (4–5) 2012. év