A szenzomotoros vizsgálatok (SMT), a Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT) terápiák és a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG) terápia az elméleti és gyakorlati elemeket tartalmazó vizsgálati és terápiás koncepció része, melyet Lakatos Katalin PhD hozott létre; 2008 óta szerzői mintaoltalom alatt áll. 1. Egyéni Tervezett Szenzomotoros Tréning terápia (TSMT-I) A Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT) módszer a szenzoros integrációs terápiák csoportjába tartozó regressziós szemléletű komplex mozgásfejlesztő eljárás.A terápia megkezdését minden esetben vizsgálat előzi meg (LongiKid). Amennyiben a vizsgálat eredménye indokolja, egyéni TSMT megkezdése válhat szükségessé.A terápiában az ontogenetikus mozgásfejlődés állomásait követve strukturáljuk az idegrendszer hálózati kapcsolatait, az alkalmazott feladatok által normalizálódik az izomtónus, finomodik az egyes érzékelési csatornák ingerfelvétele és feldolgozása, javul a figyelem, az emlékezet, ügyesedik a mozgáskoordináció, javul a befogadó és kifejező nyelvi készség. Kulcsingerként vannak jelen az egyensúlyi rendszerre ható passzív és aktív helyzetek, melyek direktben hatnak az egyensúlyi teljesítményre, indirekten az idegrendszer számos területét stimulálják. A terápia sajátossága az alkalmazott ingerek sorrendje, minősége, térbeli iránya és ismétlésszáma, az alkalmazott feladatok darabszáma (16-22). Az egyéni feladatsorokat (tréningeket) a szülő számára betanítjuk, amit a család a meghatározott szabályok szerint otthon gyakorol. A tréningek felépítettsége az edzéselmélet szabályait követve fokozatos, alkalmazkodik a gyermek egyéni teljesítményszintjéhez, fejlődési sajátosságaihoz.A komplex ingeregyüttest tartalmazó prevenciós, korrekciós, habilitációs, rehabilitációs szemléletű terápiás folyamat a gyermeket holisztikus szemléletben, családjával egységben kezeli.A terápia komplexitását jelenti a feladatok gyógytorna-szemléletű alkalmazása és kognitív elemek beépítése. A feladatok végzése minden esetben verbális kíséréssel zajlik (mondókák, versek, számolás), melyben a gyermek aktuális képességei szerint vesz részt.A fejlesztett gyermekek havonta egy kontrollvizsgálaton vesznek részt; kéthavonta megújul a tréning.Az egyéni TSMT tipikus eszközei: pokróc, nagyméretű (95-105 cm) gimnasztikai labda, billenőlap, gördeszka, henger, forgószék. Kiknek ajánljuk: 3 hónapostól 12 éves korú megkésett mozgás- és/vagy beszédfejlődésű, figyelmi, tanulási, viselkedési vagy magatartási problémákkal küzdő gyermekeknek Célunk: az idegrendszer érési folyamatainak megfelelő minőségre javítása, az adott életkorban elvárható motoros, pszichés, kognitív és szociális teljesítmények elérése, felzárkóztatás.
2. Csoportos Tervezett Szenzomotoros Tréning terápia (TSMT-II) A terápia alkalmazását minden esetben megelőzi a LongiKid vizsgálat felvétele, hiszen annak eredménye jelzi a terápia indokoltságát. A csoportos TSMT elméleti alapjaiban megegyezik az egyéni TSMT-vel, azonban érettebb funkciókkal rendelkező gyermekek számára alkalmazható. Célja a sikeres iskolai beváláshoz szükséges készségek alapjainak megteremtése: pontos észlelés, megfelelő figyelmi funkciók, jó emlékezeti teljesítmény, ép testvázlat, jó térbeli tájékozódás, koordinált mozgások, az egyensúlyi rendszer optimális működése, a gondolkodási műveletek épsége, valamint a belső kontrollok kialakítása. A tréningeket csak sok eszköz alkalmazásával lehet eredményesen megtartani. Az eszközök a konkrét műveleti korszak nagymozgásos feldolgozása, a figyelem jobb irányíthatósága, a praxis javulása, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a lateralitás, a dominancia beérése mellett a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését is elősegítik. A foglalkozások során a gyerekek a nehézségeikhez igazított változatos ingerkörnyezetben kipróbálhatják magukat, behozhatják lemaradásaikat, felkészülhetnek az óvodára, iskolára. A TSMT II leggyakrabban alkalmazott eszközei: billenőlap, tornaszőnyeg, tornapad, bordásfal, trambulin, hinták, rugós deszka, gördeszka, pallók, hengerek, gólyalábak, kötelek, kuglik, babzsákok, karikák, labdák. Kinek ajánljuk: „ügyetlen”, figyelemproblémákkal küzdő, hiperaktív, iskolaéretlen, részképesség-gyenge, önbizalom-hiányos, spektrumzavaros gyerekeknek. Célunk: a sikeres iskolai beváláshoz szükséges készségek fejlesztése.
3. Csoportos Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika módszer (HRG) A módszer alkalmazása a LongiKid vizsgálat eredménye alapján dönthető el. Az 1 éves kortól alkalmazható uszodai HRG terápia célja az idegrendszeri éretlenség kezelése, a kialakult motoros, pszichés, kognitív és/vagy szociális tünetek csökkentése. A módszer az edzéselmélet szabályai szerint felépített feladatsorokból áll, kihasználva a vesztibuláris rendszernek az idegrendszerre gyakorolt széleskörű hatását, beépítve a gyógyúszás elemeit. A terápia több, mint ezer feladatot foglal magában, melyek alkalmazása révén javulnak a figyelmi funkciók, az emlékezet, a kéreg alatti területek működése, az izomtónus-szabályozás, a beállító reakciók, az egyensúly, a mozgáskoordináció; kialakulnak a motoros automatizmusok. A feladatok segítik a testvázlat pontosodását, a primitív reflexek integrálódását; javulnak a szinkronok, a szerialitás. A terápia kihasználja a közeg fizikai jellemzőit: a langyos víz lazító hatását, a felhajtóerőt, a közegellenállást, ami javítja az erőnlétet, és növeli az állóképességet; kedvező élettani hatásai vannak a keringési és légzési rendszerre. A víz folyamatos taktilis ingert ad. A vízi közegben végzett terápiás munka a szárazföldi lehetőségekhez képest más jellegű ingeregyüttes biztosítását teszi lehetővé, a TSMT terápiával párhuzamosan végezve, egymás hatását erősítik. Alkalmazott eszközei: vízijárdák, polifoam hengerek, szivacselemek, vízicsikók, úszógumik, úszódeszkák, labdák, kötelek, poharak, merülő és lebegő tárgyak. Hatékony kiegészítője az egyéni és a csoportos szárazföldi fejlesztéseknek, de önmagában is sokat segít a félős, kötődési problémákkal, koordinációs és egyensúlyi problémákkal küzdő vagy víziszonyos gyerekek vízhez szoktatásában, kéreg alatti idegrendszeri funkcióik további érlelésében. Kinek ajánljuk: 1 éves kortól volt koraszülött, eltérő beszéd és/vagy mozgásfejlődésű, „ügyetlen”, figyelmi problémákkal küzdő, hiperaktív, iskolaéretlen, részképesség-gyenge, autizmusban érintett, önbizalom-hiányos, spektrumzavaros gyerekeknek. Célunk: a szárazföldi fejlesztések hatásainak megerősítése, fokozása; szülő-gyerek kapcsolat megerősítése, az irányíthatóság, együttműködési készség, mozgáskoordináció, egyensúlyérzék, figyelem, önkontroll, önbizalom fejlesztése; vízhez-szoktatás.