
Így támogathatjuk a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek óvodai beilleszkedését
3 perc olvasás | Közzétéve: 2025.10.15. 12:05Egy kisgyermek számára az óvodai beszoktatás nagy változás, egy sajátos nevelési igényű (SNI) gyermek esetében pedig ez a folyamat még több kihívást hozhat. Az integráció sikere nagymértékben azon múlik, hogyan tudják a szülők, a pedagógusok és asszisztensek támogatni a gyermeket a mindennapokban: játék közben vagy éppen a napi rutin részeként.
Az elmúlt években Magyarországon egyre több intézmény vállalja, hogy sajátos nevelési igényű gyermeket fogad a csoportjába. Ez azonban új típusú kihívásokat is jelent: hogyan lehet a különleges igényű gyermeket úgy támogatni, hogy közben a teljes óvodai közösség harmonikusan működjön? Milyen módszertani eszközök segítenek abban, hogy a pedagógusok ne csak megértsék, hanem hatékonyan kezeljék a mindennapokban felmerülő helyzeteket?
A kisgyermekek számára a biztonságérzet és a kiszámíthatóság megteremtésében nagy segítséget jelent a jól strukturált napirend és a vizuális támogatás alkalmazása. A kiszámítható, egyértelműen megjelenített napi rutin segít a gyermekeknek eligazodni az óvodai életben, csökkenti a szorongást, és támogatja az önállóságot. A vizuális napirendek, piktogramok, képek vagy szabálykártyák nemcsak a sajátos nevelési igényű gyermekek számára nyújtanak kapaszkodót, hanem az egész csoportnak átláthatóbbá és biztonságosabbá teszik a közös mindennapokat.
A BHRG Alapítvány idén ősszel induló képzésének célja, hogy a pedagógusok és asszisztensek olyan módszereket ismerjenek meg, amelyek segítik az SNI-gyermekek óvodai integrációját. A 40 órás, gyakorlatorientált továbbképzés ötvözi az elméleti alapok megértését és a gyakorlati eszköztár elsajátítását. A résztvevők megismerkednek a szenzomotoros szemléletű gyakorlatokkal, kipróbálhatják azokat interaktív csoportmunkák során, és valós óvodai helyzetekből kiindulva esettanulmányokon keresztül dolgozhatják fel a felmerülő nehézségeket.
A képzés során megszerzett tudás nemcsak az SNI-gyermekek integrációját segíti, hanem a pedagógusok mindennapi munkáját is gazdagítja, hiszen az eszközök és módszerek a teljes csoport számára alkalmazhatók.
Októberi képzés visszajelzései:
„Nagyon jó volt minden témáról beszélgetni,tapasztalatokat megosztani.”
„Tetszett a sok-sok szenzoros játék és akadálypálya”
Az SNI képzésben résztvevők kédőívet töltöttek ki a képzés elvégzése után. A kitöltők 100% ajánlaná a képzést más szakembereknek is.
