Mi a TSMT?

A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) egy mozgásterápiás program. A nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyerekek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik. A módszer Lakatos Katalin nevéhez fűződik, aki 1993-ban hívta életre a gyermekellátó és módszertani intézményünket a BHRG Alapítványt (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika Alapítvány). Az alapítvány jelenleg a gyermekellátások támogatását intézi, valamint társadalmi érzékenyítésben, felnőttképzésben és módszertani kutatásban működik közre.

Hogyan épül fel a TSMT program?

Első lépés a részletes szenzo-motoros felmérő vizsgálat, ennek eredménye alapján javasol a TSMT szakember további fejlesztési programot, figyelembe véve:
– a gyerek fejlődésben való lemaradását
– a szülők lehetőségeit és kapacitását
TSMT I. – egyéni fejlesztési program
Az első lépés a részletes felmérő vizsgálat. A vizsgálati eredmények alapján, a gyerek egyéni fejlettségének megfelelően tervezi meg a tornatervet a TSMT szakember. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyerek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A terapeuta megmutatja a szülőnek a feladatokat, akik a továbbiakban otthon gyakorolják a tornát a gyerekkel. Az előre egyeztetett kontroll vizsgálatok során a terapeuta és a szülő konzultálnak a következő lépésekről.
TSMT II. – csoportos fejlesztési
Az első lépés a részletes felmérő vizsgálat.
A vizsgálat alapján a terapeuta csoportos foglalkozáson a teljes csoport hiányzó készségeinek javítására adja a feladatot. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyerek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik.HRG – vízben történő fejlesztés
A vizsgálat alapján a terapeuta jellemzően a szülőkkel együtt történő csoportos foglalkozáson, teljes csoport hiányzó készségeinek javítására adja a feladatot. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyerek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik.
– TSMT I. Vizsgálat egyéni Tréningterv/ tornaterv megtanítjuk a szülőknek kontroll
– TSMT II. Vizsgálat csoportos torna kontroll

Hány éves kortól ajánljuk tornánkat?

3 hónapos kortól (pl. a fejtartás problematikájának megjelenésétől) az iskoláskorig (pl. tanulási problémák) foglalkozunk gyerekekkel. Jellemzően a 3 éves kor alatti gyerekek egyéni tornán, a nagycsoportos és kisiskolások pedig csoportos foglalkozásokon vesznek részt, de minden esetben a TSMT szakember első felmérése a meghatározó a megfelelő terápia kiválasztásában.

Hány éves korig ajánljuk tornánkat?

Az idegrendszeri érési folyamatok eredményesen a prevenció időszakában fejtik ki hatásukat, ezért 11. életév felett már sportági tevékenységeket, tehetséggondozó intézményeket javaslunk a hozzánk érkező családoknak.

Milyen tünetek, észrevételek esetén ajánlott elkezdeni a TSMT-t?

– hangokkal, látási ingerekkel kapcsolatosan történő túlzott/alulműködésre utaló reakciók,
– tapintással, öltözködéssel kapcsolatos problémák
– szoptatással, nyeléssel vagy evéssel kapcsolatos problémák,
– izomtónus problémák esetén (pl. mert nem használja a gyermek valamelyik oldali végtagját, vagy mert úgy tűnik gyurmából van),
– a szülő által tapasztalt túl hamar/későn megkezdett mozgásforma (pl. forgás, kúszás, mászás, lépkedés, járás) esetén,
– ügyetlen, rendezetlen nagy- és finommozgások esetében (pl. a gyermek gyakran elesik, felborítja a poharat miközben nyúl érte, hárítja a gyöngyfűzést, rajzolást stb.),
– későn kezdő/nem beszélő gyermek esetén,
– kóros mozgások, repkedő kézmozdulatok megjelenése
– eltérő játéktevékenység tapasztalása,
– alvászavar,
– beszéddel kapcsolatos: figyelmi-, beszédértési-, kommunikációs zavar esetén,
– gondolkodással, emlékezettel, koncentrációval, motivációval, elmélyüléssel kapcsolatos probléma felmerülésekor,
– csecsemőkori kötődési-zavarok, megnyugtathatatlanság miatt,
– érzelmek megosztásának eltérése/hiánya kapcsán,
– tiltások meg nem értése/be nem tartása esetén,
– szabályfelismerés, szabálykövetés elmaradása okán,
– kezelhetetlen akaratos, öntörvényű viselkedés, valamint dührohamok, agresszió miatt,
– szorongás, depresszió, fóbiák tapasztalása kapcsán,
– részképességek zavara, tanulási problémák esetén,
stb.

Hogyan hat a TSMT a gyermekekre?

A saját testen megtapasztalt ingerhatások, a változatos mozgásformákat gyakoroltató, különböző eszközökön végzett feladatok beindítják/felgyorsítják az idegrendszer érési folyamatait, javítják az idegpályák kapcsolódásait, az agysejtek közötti kapcsolatok, (szinapszisok) hálózatának kialakulását.
A mozgásos feladatokban komplex fejlesztő hatás érvényesül. A fejlődés hatása az alábbi területeken jelenik meg:

Proprioceptív érzékelés: testünk helyzetének érzékelése. Annak tudatosulása, hogy melyik testrészünk hol van és mint mozog a térben valamennyi feladatban érzékelésre kerül;
Egyensúly: foglalkozásainkon padon és pallón, billenőlapon és nagylabdán, talajon vagy svédszekrényen, tárgy használatával, vagy anélkül a figyelem egyidejű, de több irányú megosztásával tevékenykednek a gyerekek;
Izomtónus: valamennyi eszközünkön és tárgyhasználat közben szükséges az izomtónus a helyzetek felvételéhez és megtartásához, valamint az egyenletes izomerő adagolás például a labda működtetéséhez, az ugrálásokhoz, vagy éppen gördeszkás húzásokhoz/tolásokhoz;
Mozgáskoordináció: tornafeladatokban szükséges a két kéz munkájának összehangolása, vagy a kéz és a láb mozgásának összehangolása;
Reflexek gátlása: számos reflex hasznos a mindennapi életünkben, de vannak olyanok, melyeknek gátlás alá kell kerülnie, hogy ne nehezítse meg a gyerekünk életét, például az iskolapadban ülve. Iskoláskor előtt, a prevenció időszakában tudunk erre a problémára feladatokat adni különböző eszközök (nagylabda, billenőlap, gördeszka, vagy trambulin) használatának segítségével;
Finommotorika, grafomotorika és beszédmotorika: minden TSMT feladat azért is olyan értékes és komplex, mert a gyerek a saját mozgását beszéddel, énekléssel kíséri (például testrészeit megnevezi, számol, mondókát mond feladatvégzés közben), a mozgásos feladatokhoz pedig finom-, és grafomotoros feladatok kapcsolódnak akár egy gördeszkával végzett gyakorlat során is;
Kognitív terület részképességei: a gondolkodás, figyelem, emlékezet, memória, kontrollok minden megküzdéses helyzetben előkerülnek torna feladatokban;
Szociális funkciók: nagyon fontos célkitűzés a torna feladatok kapcsán, hogy az együttműködési készség, feladattartás, szabályfelismerés, szabálykövetés, viselkedésszervezés javuljon, mert ez elősegíti a gyerekek szocializációját, beilleszkedését különböző közösségekbe;
Ingerek: a gyerekek számára a látási, hallási, tapintási és térben felvett forgásos, mozgásos ingerek mind-mind szükségesek az idegrendszer érése szempontjából.

Minden gyermeknek való ez a torna, vagy vannak kivételek, akiknek nem ajánlják?

Ellenjavallat nincs, általában 3 hónapos kor betöltése után találkozunk először csecsemőkkel, illetve a mozgásfejlődés állomásai közül a fejtartás az első lépcsőfok, amelynek kialakulása az élet első hónapjaiban zajlik.
Egyes feladatok, mozgásformák bizonyos diagnózis mentén nem adhatóak, de maga a diagnózis nem ellenérv a torna megkezdéséhez. A terapeuta a diagnózis és a vizsgálat ismeretében állítja össze a tornatervet. A tornaterv kifejezetten a gyerek problémáira tervezett feladatokból áll és a hiányzó területek felzárkóztatását célozzák.
A TSMT módszer nagyon eredményes az olyan gyerekek körében, akiknél a figyelmi funkció érintett (feladatot nehezen tartó), vagy akik viselkedési zavar tüneteit mutatják.

Mit kell tudni az első vizsgálatról? Milyen területeket érint?

A vizsgálati protokoll neve: LongiKid (Longitudinális Komplex Vizsgálat). A LongiKid egy neuro-szenzomotoros teszt, amely motoros, pszichés, kognitív és szociális területen nyújt információt 3 hónapostól 11 éves korig a vizsgálatra érkező gyermekek állapotáról, és ennek segítségével azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érési zavarok. Ma Magyarországon a LongiKid az egyetlen olyan neuro-szenzomotoros teszt, amely képes a fejlődést 0-11 éves korig azonos szempontok szerint követni, így egyedi megoldást nyújt az atipikus fejlődést, illetve viselkedést mutató gyermekek tüneteinek a lehető leghamarabb azonosítására. A vizsgálat során mutatott teljesítmény pontozása objektív, fejlődésneurológiai, neuropszichológiai, fejlődéspszichológiai, valamint szemészeti és hallásvizsgálati életkori kritériumok figyelembevételével történik. Egy-egy funkciót több feladaton keresztül is megvizsgálva kapunk teljesebb képet a gyermek fejlettségéről.
Találhatóak benne játékok, mérőeszközök (hallásvizsgálat), az egyensúlyi rendszert tesztelő eszközök, szemészeti szűrőeljárások, valamint saját feladatlapok is, amelyek a grafomotorika, a vizuális feldolgozás és nyelvi terület feladatait tartalmazzák.
A különféle korosztályokban másféle eszközökkel dolgozunk. A felmérés játékos és a gyermek számára érdekes.

Három hónapos kortól két éves korig olyan fejlődési skálát használunk, mely háromhavonta összesen húsz területet mérve tud kimutatni egy görbét arról, hogy a vizsgált gyermek mely területeken teljesített a normál tartományban, esetleg alatta vagy felette, illetve megjelöli az eltérés mértékét.
Három, majd öt éves kortól egy pontozáson alapuló, a teljesítményt százalékban is kifejező neuro-és szenzomotoros vizsgálat felvétele a gyermek felmérésének, majd fejlesztésének kiinduló pontja.
Az ötéves kortól felvehető Állapot- és mozgásvizsgálat segítségével meg lehet határozni a vizsgált gyermek organikus érettségének (éretlenségének) szintjét, kimutatható a vizsgált 40 készség- és részképesség profilja, illetve előremutató adatok is megállapíthatók az iskolai beválás sikerességére vonatkozóan.

Mindkét szülőnek részt kell venni a vizsgálaton?

Fontos, hogy a vizsgálaton jelen legyen legalább az egyik szülő, de természetesen részt vehet azon mindkét szülő is.  A feladatok eredményeinek kiértékelése – az Önök által is látott megoldások miatt- érthetővé válik.