A megfelelő időben történő tünetfelismerés és fejlesztés meghatározóan fontos.
Eltérő fejlődésűek lehetnek azok a gyermekek, akik megkésett mozgás- vagy beszédfejlődésűek, nehezen tudnak figyelni, ügyetlenek, hiperaktívak, iskola éretlenek, viselkedési vagy beilleszkedési problémáik, iskolai nehézségeik vannak, autisták, vagy koraszülöttek voltak.
A diagnózis alapján megállapított problémacsoport esetén a különböző fejlesztő módszerek más – és más területen segíthetnek.
Leggyakoribb tünetek, diagnózisok:
- ADHD, hiperaktivitás, figyelemzavar
- Megkésett mozgásfejlődés
- Megkésett beszédfejlődés
- Tanulási zavarok, részképesség gyengeség
- CP
- Regulációs zavarok
- Szenzoros Feldolgozási Zavar (SPD)
- Viselkedésproblémák
- Autizmus Spektrum Zavar – letölthető anyagok
Az alábbiakban összegyűjtött információkkal egyaránt szeretnénk támogatni a szülőket, és a gyermekeket körülvevő szakembereket:
KIADVÁNYOK, ISMERTETŐK A TIPIKUS ÉS AZ ELTÉRŐ FEJLŐDÉSRŐL
Babaszoba.hu
Gyermek folyamatosan fejlődik, reagál a körülötte lévő világra, számára minden nap új kaland.A Parents.com összegyűjtötte, melyek azok az izgalmas mérföldkövek születéstől 6 éves korig, melyeket elér a fejlődése során.
Mire figyeljen a szülő? – BSJK.RO
Születéstől 7 éves korig megjelenő/észrevehető gyanújelek
Amire érdemes figyelni – BHRG Alapítvány
Észrevételek 3 hónapos – 7 éves korú gyermekekkel kapcsolatban
Az eltérő fejlődésű gyermekek – BHRG Alapítvány
Eltérő fejlődésűek lehetnek azok a gyermekek, akik megkésett mozgás- vagy beszédfejlődésűek, nehezen tudnak figyelni, ügyetlenek, hiperaktívak, iskola éretlenek, viselkedési vagy beilleszkedési problémáik, iskolai nehézségeik vannak, autisták, vagy koraszülöttek voltak.
A csecsemőkori mozgásfejlődés – Felelősszülőkiskolája.hu
A csecsemőkori mozgásfejlődés és a későbbi iskolai problémák lehetséges összefüggései világítja meg az írás.
Gyermekek fejlődést támogató írások – Családinet.hu
- 10 fontos mérföldkő a baba mozgásfejlődésében
- Eltérő fejlődési ütemek – a mozgásfejlődés mérföldkövei
- Miért baj ha a babád nem mászik hanem egyből jár
- Miért olyan nagy baj ha kihagyja a kúszást
- Ha ezeket észleled gyermeked korai fejlesztést igényelhet
- A korai életkorban alkalmazható terápiás módszerekről
- A korai fejlesztés módszerei
- A korai fejlesztés jelentősége csecsemő és kisgyermekkorban
A Magyar Védőnők Egyesületének kiadványai – Mave.hu
Családoknak ajánlott információs anyagok:
Gyermek-alapellátási útmutató – Országos Tisztifőorvosi Hivatal Budapest, 2015
A fejlődési zavarok több mint egyharmada nem kerül felismerésre beiskolázást megelőzően. Számos vizsgálat igazolja ugyanakkor, hogy –kellő tájékoztatás és oktatás után- a szülők saját gyermekeik fejlődésének megfigyelésével, valamint a szülők és az egészségügyi ellátók közötti kommunikáció fejlesztésével a fejlődési zavarok időbeni felismerését javíthatják. A kiadvány célja, hogy egy átfogó képet adjon a védőnő és a házi/gyermekorvos szűréssel kapcsolatos feladatairól.
Zűr-zavaros gyermek – Carol Stock-Kranowitz M.A
Az érzékelési rendellenesség felismerése és kezelése.
A hiperaktiv figyelemhianyos gyerek – Christine Ettrich, Monika Murphy-Witt
A könyvben egy rövid elméleti áttekintést követően több teszt is segíti a diagnózis felállítását, a megfelelő terápia megtalálása ugyanis az első és legfontosabb lépés az ADHD kezeléséhez. A szenzoros integrációs gyógymóddal például az agyi működést lehet fejleszteni, a homeopátia a test öngyógyító képességét erősíti.
ADHD a hiperaktivitás figyelemzavar tünetegyüttes – Dr. Mark Selikovitz
Minden szükséges információ egyenesen a szakembertől
Felismerés és támogatás – A kora gyermekkori intervencióról – Gyermekút.hu
Szerzők: Gyírkis Ágnes, Kereki Judit, Komlósi Veronika, Rózsáné Czigány Enikő
Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft., Budapest 2019.
Az atipikus fejlődés tünetei – Iskolakultúra.hu
Az atipikus fejlődést úgy definiálhatjuk, mint a veleszületett állapot és a környezeti hatások eredőjeképpen létrejött eltérő fejlődésmenetet. 1. rész, 2. rész
Írta: Györkő Enikő, 2020.
Eltérő fejlődésű gyerekek fejlesztése online támogatással – Edumodul.hu
E-learning rendszer elsősorban eltérő fejlődésmenetű gyermeket nevelő szülőknek, valamint a gyerekekkel foglalkozó szakembereknek tervezték. A módszertani gyűjtemény a korai fejlesztésben dolgozó szakemberek munkájának támogatására és szakmai fejlődésük elősegítésére, valamint a fejlesztésben érintett családok eszköztárának, önálló lehetőségeinek bővítése egyszerű, közérthető, otthon is könnyedén használható tananyagokat tartalmaz. Az online platform hat fejlesztési terület köré csoportosul, melyek a gondolkodás, önállóság, szocializáció, kommunikáció, finommozgás és nagymozgás.
Gyermekek, akik kilógnak sorból – Mipszi.hu
Honnan tudhatja a kisgyermekét nevelő friss szülőpár, mi számít „normális” viselkedésnek a gyereknél?
Dr. Tárnoki Zsanett
Eltérő fejlődésű gyermekek. Mire érdemes figyelni a részképesség zavarok megnyilvánulási tünetei óvodáskorban – Életszépítők.hu
A gyermekkel kapcsolatban álló szakemberek (óvodapedagógusok, fejlesztőpedagógusok) a fejlődésben, képességekben megmutatkozó esetleges eltérések korai felismerésével, az időben végzett szűréssel sokat tehetnek annak érdekében, hogy a gyermek megkapja a szükséges fejlesztéseket és ennek eredményeként megfeleljen az iskolai követelményeknek.
Útmutató az eltérő fejlődesű gyermeket nevelő szülők számára – Különlegescsalád.hu
A kia dvány célja hogy a komplexsegítségnyújtás bemutatásával, valamint a mentális egészség fejlesztésével a képesség hiányos gyermeket nevelő családok segítése megvalósuljon, ezáltal szülők kompetensé váljanak a valós problémák kezelésében.
Az eltérő fejlődésű gyermek – Tündéridoktornéni.hu
Sok szülő szembesül azzal a ténnyel, hogy gyermeke fejlődése valamiben feltűnően eltér az átlagtól. Ez lehet egy teljesen ártalmatlan személyiségjegy is, de nagyon sok esetben az a szülői érzés, hogy valami „más” a gyermekkel, valós problémát sejtet. Ezért gyanú esetén mindig javasolt megfelelő szakembert felkeresni.Szerző: Dr. Krenács Dóra
Őrzők: Egészségügyi alapellátók gyakorlatközpontú kézikönyve – Országos Tisztifőorvosi Hivatal, Bp, 2014
Koragyermekkori (0-7 év) program kiemelt projekt keretében megvalósuló módszertani fejlesztés átfogó támogatást kíván nyújtani a gyermekekkel, családokkal foglalkozó egészségügyi alapellátásban dolgozók számára.
Családhatározó – A sokszínűség pszichológiája – Open-books–
DIAGNÓZISOK, VIZSGÁLATOK A GYERMEKFEJLŐDÉSRŐL
LONGKID© vizsgálat – BHRGModel
Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid ©), amely 3 hónapos kortól 11 éves korig méri a gyermekek szenzoros, motoros és kognitív részképességeit.
Információ diagnózis alapján – BHRGModel
A különböző diagnózis, problémacsoport esetén a módszer más – és más területen segíthet.
A leggyakoribb tünetek, diagnózisok:
- Autizmus spektrum zavar
- ADHD, hiperaktivitás, figyelemzavar
- Megkésett mozgásfejlődés
- Megkésett beszédfejlődés
- Részképesség gyengeség, tanulási zavarok
- CP
- Regulációs zavarok, nehéz megnyugtathatóság
- Szenzoros feldolgozási zavarok (SPD)
- Viselkedésproblémák
0-7 éves szürővizsgálatok – Mvszsz.hu
Letölthető vizsgálati anyagok a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége oldaláról.
A Kismadár – (The Miracle Worker)
Amerikai filmdráma, 2000
Beszélnünk kell Kevinről – (We Need to Talk About Kevin)
angol–amerikai filmdráma, 2011
Temple Grandin – (Temple Grandin)
Életrajzi dráma, 2010
”Mit tud a gyermek?” – Gyermekalapellatas.hu
Kisfilm sorozat az egészséges gyermek pszichomotoros fejlődésének szakaszait, főbb fejlődési jellemzőit mutatja be szakemberek számára 14 korcsoportban 7 éves korig.