Gyermek a család közepén

ONLINE KONFERENCIA
Tények, melyek a fejlesztés hatékonyságát befolyásolják
2021. május 13-16.

A konferencia előadói különböző aspektusból közelítik meg azt a speciális helyzetet, amikor a családban eltérő fejlődésű gyermek nevelkedik; bemutatják hogyan hat ez a tény a család dinamikájára, hogyan élhetik meg a szülők, a testvérek, és hogyan befolyásolják akaratlanul is az érintett gyermek teljesítményét. Képet kaphatunk arról, hogy milyen lehetőségek vannak a helyzet átlátására, hogyan lehet szülőként pszichésen egészségesen maradni. 

TÁJÉKOZTATÓ A RENDEZVÉNYRŐL

BHRG Alapítvány FAR nyilvántartási száma: B/2020/007858
Pedagógusoknak 9 pont.
Egészségügyi továbbképzési rendszerben a védőnői szakmacsoport részére 16 pont.
Az online konferencia 9 előadása 4 napon keresztül megtekinthető.

Gyermek a család közepén plakát

A szervező: BHRG Alapítvány
Tel.: +36 30 622 8122
E-mail: bhrg.help@gmail.com
Adószám: 18241343–1–41
Számlaszám:
Magnet Bank 16200010-10042607
IBAN szám:
HU54 1620 0010 1004 2607 0000 0000

A program leírása

Dr. Schneider Júlia  csecsemő-gyermekgyógyász szakorvos
A gyerek tüneteinek észlelése a család egészének tükrében
A gyermekek ellátásának alapját a specifikus tünetészlelés, az anamnesztikus adatok, a vizsgálati eredmények képezik. A precíz kivizsgálás, adekvát kezelés, majd fejlesztés azonban nem minden esetben hozza a megszokott eredményeket. A kivizsgálás is több esetben társszakmák együttműködését igényli; a tapasztalatok alapján a nem javuló esetekben ez az együttműködési platform kibővült. Az előadás esetismertetéseken keresztül mutatja be, hogy a szülők lelki folyamatainak segítése milyen mértékben befolyásolja – akár ugrásszerűen is – a gyerek nyelvfejlődését, írás-olvasás tanulási folyamatait.

Dr. Hámori Eszter  klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, egyetemi docens
Értjük egymást? – A szülő-gyermek együttes konzultáció útjai és útvesztői
Az utóbbi évtizedekben egyre gyakrabban jelennek meg csecsemő- és kisgyermekkorban az alkalmazkodás különféle területeit érintő ún. regulációs problémák, súlyosabb esetben zavarok. Olyan viselkedéses tünetekről van szó, amelyeknek orvosilag kimutatható oka nincs, mégis a gyermeknél az evés (táplálás), alvás, megnyugtathatóság, az együttműködés, vagy a viselkedés szabályozása terén huzamosabb (több héttől néhány hónapig, akár évig tartó) nehézségek lépnek, vagy léptek fel.  

Szabó Irén  klinikai szakpszichológus, szakpszichoterapeuta
A szülők a gyermekterápiákban, fejlesztésekben
A hagyományos gyermekterápiákban, fejlesztésekben a gyermekekkel való munkán van a fókusz. Pedig a gyermek egy rendszernek, elsősorban egy családi rendszernek a szerves része. Mivel a család egy érzelmi egység, egy lelki közösség is, így elkerülhetetlen, hogy a gyermekek terápiájában a lelki működéssel is foglalkozzunk. Természetesen nemcsak a gyermek lelkével, hanem a szülők lelkével is. Mindazokkal ami összekapcsolja őket lelkileg és azzal is ami feszültségként jelenik meg, és nem kizárólag a neveléssel kapcsolatosan, hanem az életük bármelyik területét érintve. 

Dr. Donauer Nándor  neuropszichológus
Mit tehetünk, amikor egy pervazív állapotú taggal bővült a családunk?
Az előadás elsősorban egy szemléletváltást igyekszik elérni és egy olyan értelmezési keretet adni, aminek a segítségével talán könnyebben tudja azokat a hétköznapi gondokat, problémákat, látni, megoldani a neurotipikus szülő vagy testvér, amivel a magas szinten funkcionáló Aspergeres családtag/ok állítják szembe. Kiderül, hogy a kapcsolat elején mitől és miért olyan hódítók ezek az embertársaink. Mik azok az apróbb tényezők, amelyek jelzik, hogy kisebb-nagyobb „Aspergeres homokszemek” kezdenek behullani a gépezetbe, s amitől nemcsak a gyerek nevelése válik egyre nehezebbé, hanem már a párkapcsolat is egyre jobban csikorog. 

Hendrich Barbara   pár- és családterepeuta, TSMT terepeuta
Az ADHD hatása a családdinamikára és a gyermek személyiségfejlődésére
Az ADHD – más néven a figyelemhiányos/hiperaktív zavar az egyik leggyakoribb gyerekpszichiátriai kórkép, előfordulását 5% köré tehetjük. Bár az ADHD megismerése hatalmas változáson megy keresztül és az egyik leggyakrabban kutatott terület, még mindig kiemelkedő az elfogadás és a megértés hiánya nem csupán a szociális környezetben, de a családon belül is, holott tudjuk, hogy a korai szociális interakciók, a korábbi nevelési elvek meghatározóak a gyermek személyiségfejlődése szempontjából.   

Dr. Schneider Júlia  csecsemő-gyermekgyógyász szakorvos – Szabó Irén klinikai szakpszichológus, szakpszichoterapeuta
Amikor a test a lelket hívja – Gyermekgyógyász és pszichológus beszélgetése
Álláspontok és szakmákon átívelő megközelítések, amelyek a gyermekek viselkedésének megértését segítik. A testi tünetek mögött zajló lelki folyamatok felderítése a szülők, a gyermek és általuk  a családok gyógyulását hozza. A beszélgetés rámutat az orvosi és a pszichológiai megközelítés egyidejű fontosságára. 

Kánya Kinga  szociológus
A család erőforrásai – A szülők veszteség-feldolgozásának hatása
Az eltérő fejlődésű gyerekek szülei a gyerekek diagnózisának súlyosságától vagy típusától függetlenül hasonló élethelyzetben vannak. Az előadás során annak a több éve tartó munkának a tapasztalatai összegződnek, melyben sérült és eltérő fejlődésű gyermekek szüleinek az élethelyzetből adódó változások okán megélt veszteségei kerültek feldolgozásra, hiszen ezekben az esetekben a szülők az élet minden területén komplex kihívásokkal szembesülnek és a saját belső feldolgozási folyamataikra, rekreációra általában nincs lehetőségük. 

Molnárné Reményi Anna szülő
Amióta kék a szívünk
Egy család története, akik egy különleges kisfiút nevelnek – az édesanya avatja be a hallgatóságot a család útkeresésébe.

Blaha Nóra  szülő
Sárikánk, a legkisebbünk lett a legnagyobb
Hogyan fedezte fel a család kislánya másságát, milyen kihívások álltak előttük a gyermek növekedésével – az édesanya osztja meg gondolatait.